Az ARMO, a GPeC és az e-kereskedelmi terület további fő szereplői által készített becslések szerint a romániai e-kereskedelmi szektor 2021 végére elérte a 6,2 milliárd eurós küszöböt, ami mintegy 10%-kal több, mint 2020-ban, amikor az online kereskedelem értékét 5,6 milliárd euróra becsülték. Azok az e-kereskedők, akik a magyar piacon már bizonyítottak, most kezdenek Romániában terjeszkedni.
A román e-kereskedelem növekedése némileg elmaradt az eredeti előrejelzésektől, amelyek 15 százalékpontos növekedést és 6,5 milliárd eurós online forgalmat vártak az év végére. Az eredetileg becsültnél lassabb növekedés egyik oka az volt, hogy a világjárvány által érintett legtöbb globális gyártó készletszintje alacsony volt, és az ellátási láncban ebből adódóan nehézségek léptek fel. Az energiaárak 2021 végi emelkedése pedig a tartós fogyasztási cikkek piacára hatott negatívan. További érdekes tényező, hogy a romániai e-kereskedelmi ágazat az online rendelések gyorsuló növekedése révén (2020-ban 30%-os növekedést regisztráltak 2019-hez képest) a konszolidációs szakaszba lépett, amely már 2020-ban várható volt, de a világjárvány miatt késett. A konszolidáció és a lassú növekedés ezen szakasza 2022-ben folytatódik.
A romániai e-kereskedelmi szektorra vonatkozó 6,2 milliárd eurós érték 2021-ben a Romániából mind a hazai kiskereskedők, mind az ország határain kívüli online boltok felé generált összes tranzakcióra vonatkozik, és szigorúan az e-kereskedelmi szegmenst jelenti, azaz az interneten keresztül vásárolt fizikai (kézzelfogható) termékeket. Ez a szám nem tartalmazza a szolgáltatásokat, közüzemi számlákat, digitális tartalmakat vagy repülőjegyeket, üdüléseket és utazásokat, szállodai foglalásokat, jegyeket előadásokra vagy rendezvényekre stb.
Románia európai kontextusban: internethasználók és online vásárlók
Az Eurostat 2022 januárjában közzétett legfrissebb jelentése szerint 2021-ben a románok 88%-a legalább egyszer használta az internetet, szemben a 2020-as 85%-kal.
Az internetezők 44%-a 2021-ben legalább egyszer vásárolt online, ami 1%-kal kevesebb, mint 2020-ban, de - összességében - az online vásárlók száma nőtt, tekintettel az internetfelhasználók számának növekedésére. Az uniós országok közül Romániát csak Bulgária követi, ahol az összes internetfelhasználó 42%-a online vásárol.
Ha Románia teljes, 16-74 éves korú lakosságát tekintjük (nem csak az internetfelhasználókat), akkor 2021-ben 38% vásárolt online, ami jelentősen meghaladja a világjárvány előtti 2019-es 23%-ot, ami jól mutatja az egészségügyi válság hatását az e-kereskedelmi szektor felgyorsult növekedésére.
Románia azonban az európai átlaghoz képest a rangsor végén áll, ahol 2021-ben a lakosság (16-74 évesek) 66%-a vásárolt online, ami azt mutatja, hogy
a romániai e-kereskedelmi ágazatban nagy növekedési potenciál rejlik az elkövetkező években.
A 16-74 éves korosztályban a rangsor élén a következők állnak:
Norvégia (2021-ben a lakosság 92%-a legalább egyszer vásárolt online)
Dánia (91%)
Hollandia (89%)
Svédország, Írország (87%)
Izland (85%)
E-kereskedelem Romániában 2021 - Átlagos tranzakciós érték asztali és mobileszközökön
A 2Performant statisztikái szerint az online tranzakciók átlagos értéke 2021-ben 2020-hoz képest enyhén nőtt mind az asztali, mind a mobil vásárlások esetében.
A románok 2021-ben átlagosan 66,67 eurót költenek asztali számítógépes online vásárlásokra, míg 2020-ban 61,5 eurót.
A mobilról végzett tranzakciók esetében az átlagos kosárérték 2021-ben 46,47 euró volt, szemben a 2020-as 43,5 euróval. (A fenti átlagértékek nem tartalmazzák az áfát, és 2021-re 1 EUR = 4,9204 lej éves átlagárfolyammal számoltak.)
Az átlagos rendelés az asztali számítógépen még mindig magasabb, mint a mobilon, ami azt jelzi, hogy a románok fontosabb vásárlásokat végeznek asztali számítógépen.
Mennyit költöttek a románok különböző termékkategóriákra?
Általánosságban elmondható, hogy a legtöbb termékkategóriában nőtt az átlagos rendelés, kivéve a játékokat és a gyermektermékeket, valamint a gyógyszereket, ahol mind asztali, mind mobileszközökön nagyon enyhe csökkenés volt tapasztalható.
Minden termékkategóriában az átlagos rendelés magasabb, ha a tranzakciót asztali számítógépen végzik, mint ha tableten vagy mobilon.
A 2Performant statisztikái szerint a tranzakciók számát tekintve a 3 legfontosabb kategória, amelyekben jelentős növekedés volt tapasztalható 2021-ben 2020-hoz képest, a következő volt:
Divat - 26%-os növekedés az előző évhez képest, a tranzakciók többsége mobilon történik.
Könyvek, filmek és zene - 25%-os növekedés, a tranzakciók kiegyensúlyozottan oszlanak meg az asztali és a mobileszközök között.
Szépségápolás - 11%-os növekedés
Bár a tranzakciók átlagos értéke mobilon alacsonyabb, mint asztali számítógépen, a mobiltelefonról leadott online rendelések száma jelentősen meghaladja az asztali számítógépen leadott tranzakciók számát, és a különbség 2021-ben tovább nőtt 2020-hoz képest.
Így az összes tranzakció 69,8%-a mobilról történt, szemben a 2020-as 65,6%-kal. A 30,2%-os különbség az asztali gépekről végrehajtott tranzakciókat jelenti.
Általánosságban elmondható, hogy ahol a termékleírások részletes dokumentációjára van szükség, vagy ahol a termékárak magasabbak, vagy ahol több hasonló terméket kell összehasonlítani, ott a mobil tranzakciók aránya általában csökken az asztali számítógépek javára.
Másrészt, ha impulzusvásárlásról van szó, amely nem feltétlenül igényel részletes termékkutatást vagy hosszú időt a vásárlási döntés meghozatalához, a románok nagyobb valószínűséggel vásárolnak online a mobiltelefonjukról.
A romániai online boltok forgalmának 75,5%-át mobileszközök generálják, szemben a 2020-as 71,9%-kal. A GPeC által megkérdezett, már működő online boltok esetében a mobiltelefonok által generált forgalom eléri a 85%-ot.
Az értéket tekintve pedig a mobil az asztali számítógépeknél is jobban teljesít: a romániai e-kereskedelemben az online tranzakciók értékének 61,7%-a származik mobilon végrehajtott tranzakciókból, és csak 38,3%-a asztali számítógépen, annak ellenére, hogy a tranzakciók átlagos értéke alacsonyabb mobilon, mint asztali számítógépen. Ez az arány 2020-hoz képest emelkedett, amikor az e-kereskedelmi tranzakciók értékének 57,4%-a mobilról származott.
Az átlagos konverziós ráta meghaladta a 2%-os küszöbértéket
A 2Performant hálózatban lévő online áruházak esetében az átlagos konverziós arány magasabb az asztali számítógépen, mint a mobilon, de 2021-ben mindkét eszköztípuson is nőtt:
Desktop - 2,26%-ról 2020-ban 2,5%-ra 2021-ben
Mobil - a 2020-as 1,68%-ról 1,88%-ra 2021-ben.
A 2Performant hálózatban lévő online áruházak esetében az asztali és a mobil konverziós arány átlagolása 2,19%-os átlagos konverziós arányt eredményezne.
Fontos ugyanakkor hozzáfűzni, hogy az átlagos konverziós ráta jelentősen változhat mind felfelé, mind lefelé, számos tényezőtől függően, mint például (de nem kizárólagosan): a webáruház ismertsége, a vertikum, amelyhez tartozik, a hűségprogramok, a webáruház által indított marketingkampányok, a vásárlómegtartó kampányok vagy az elhagyott kosarak visszaszerzésére irányuló kampányok stb.
Azok az e-kereskedők, akik hazai piacon már bizonyítottak, most kezdenek Romániában terjeszkedni.
______
Forrás: https://www.gpec.ro/
Amennyiben szívesen indítana online értékesítést Romániában, várjuk megkeresését:
HU: +36 70 294 2941
RO: +40 741 245 460
Comments