top of page
Keresés
Szerző képeRONEXUS

Romániában terjeszkedne? - Cégalapítás, feltételek, folyamat, költségek, számlázás, adózás

Frissítve: 2023. szept. 11.

Az utóbbi években egyre többen döntenek úgy, hogy Romániában alapítanak céget. A kedvezőbb adózás, az ország gazdasági növekedése, a fogyasztói kultúra folyamatos alakulása izgalmas lehetőségeket nyújt azoknak is, akik vállalkozási tevékenységeiket a román piacra is kiterjesztenék. A cégalapításhoz ugyanakkor elengedhetetlen a helyi szabályok és a román nyelv ismerete.


Az alábbiakban összefoglaljuk azokat az információkat, amiket a román cég alapításához tudni érdemes.

cégalapítás, Romániában, terjeszkedne

Ebben a bejegyzésben szó lesz a következőkről:

  • A romániai cégalapítás feltételei és lehetőségei

  • Román cég alapítása lépésről lépésre

  • A cégalapítás költségei

  • Hogyan kell számlázni?

  • Hogyan kell adózni?

  • Melyek az romániai cégalapítás előnyei és mire érdemes figyelni?

Romániában terjeszkedne? - A cégalapítás feltételei

Romániában külföldiként is lehet céget alapítani; feltétele, hogy azt a romániai cégjegyzékben kell regisztrálni.

A cég tevékenységétől függően további kötelezettségek is lehetnek: engedélyek és biztosítások, amiket a vonatkozó rendelkezések írnak elő bizonyos tevékenységekre. Ezeknek minden esetben érdemes utánanézni.


Gazdasági társaság típusok Romániában

A Romániában elérhető legnépszerűbb vállalkozási formák és lényeges adataik listájával segítjük döntését.


Közkereseti társaság (Societate in nume colectiv, SNC)

Nincs minimális tőkekövetelmény. A közkereseti társaságban 2 vagy több részvényesnek kell lennie. A részvényeseket korlátlanul és egyetemlegesen terhelik a társadalombiztosítási hozzájárulások.


Korlátolt partnerség (Societate în comandită simplă, SCS)

Nincs minimális tőkekövetelmény. A társaságnak legalább egy betéti tagsággal kell rendelkeznie. A tagok nem rendelkeznek vezetői jogkörrel, és nem felelősek a társaság tartozásaiért. A jegyzett részvények arányában felelnek. Az általános partnerek vezetői irányítást gyakorolnak, és egyetemleges kötelezettségeik vannak.


Korlátolt Felelősségű Társaság (Societate cu răspundere limitată, SRL)

Az alaptőke nem lehet kevesebb 1 RON-nál. Egy romániai Korlátolt Felelősségű Társaságnak 1-50 tagja lehet. A tagok az alaptőkéhez való hozzájárulás mértékében felelősek a társaság tartozásaiért.


Részvénytársaság (Societate pe acțiuni, SA)

A minimális tőke nem lehet kevesebb 25 000 eurónál. A részvénytársaságnak 2 vagy több részvényessel kell rendelkeznie. A részvényesek a jegyzett részvények mértékében felelősek.


Betéti társaság (Societate în comandită pe acțiuni, SCA)

A szükséges minimális tőke itt sem lehet kevesebb 25 000 eurónál. Legalább 2 tagnak kell itt is lennie. A betéti tagok nem rendelkeznek vezetői jogkörrel, és nem felelősek a társaság tartozásaiért. A jegyzett részvények mértékében felelnek.


Romániában a legelterjedtebb vállalkozási formák a Korlátolt Felelősségű Társaság , valamint a Részvénytársaság és fióktelepei.


Szükséges dokumentumok

A benyújtandó dokumentumok listája meglehetősen hosszas, és többek között tartalmaznia kell: a cég alapszabályát, vállalati elszámolását, a cég székhelyére vonatkozó dokumentációt, a cégalapítók aláírási és nyilatkozatának mintáját.


Egyes dokumentumok elkészítésében ügyvéd vagy tanácsadó segítségét érdemes igénybe venni. További dokumentumokhoz, mint az aláírásmintához közjegyző szükséges, illetve bizonyos esetekben hivatalos fordító is.


Alapjaiban a cég romániai bejegyzéséhez szükséges dokumentumok a következők:

  • az újonnan alapított társaság alapító okirata

  • a részvényesek létesítő okiratai

  • a részvényesek alapszabálya

  • a Cégjegyzék által kiadott kivonatok, ahol a részvényesek bejegyzettek

  • hitelképességi levél a részvényesek számára

  • a román cég leendő igazgatójának útlevele vagy személyi igazolványa

  • a székhely bérleti szerződése és a bérbeadott ingatlanok dokumentumai

  • a cég bejegyzéséhez szükséges dokumentumok teljes és részletes listája megtalálható a román Igazságügyi Minisztérium Országos Cégjegyzéki Hivatal honlapján.


Romániai cégalapítás menete lépésről lépésre

A cégforma kiválasztása után a romániai cégalapítás a következő főbb lépésekből áll:

  • Kereskedelmi név kiválasztása

  • A székhely kiválasztása

  • Cég bejegyzése

  • Bankszámla nyitása

  • Regisztrálás az adóhatóságnál


1. Kereskedelmi név kiválasztása

Ezt a cég székhelyének megfelelő illetékes helyi Kereskedelmi Nyilvántartásban kell megtenni. Például, ha cég székhelye Bukarestben lesz, akkor az alapítást, beleértve a névbejegyzést is, a bukaresti kereskedelmi hivatal végzi.


A név elérhetőségének és lefoglalásának ellenőrzését a Kereskedelmi Nyilvántartási Hivatalban, papíralapú fájlban vagy online kérhető. Itt országos szinten ellenőrzik és biztosítják, hogy a cégnevek nemzeti szinten is védettek legyenek.


Van néhány fontos szabály, amire figyelni kell a cégnév választásánál. Az egyik ilyen szabály, hogy a cégnév nem tartalmazhat olyan szavakat, mint: „științific”, „academie”, „academic”, „universitate”, „universitar”, „școală”, „școlar” vagy ezek származékait.


A „național”, „român”, „institut” szavakat vagy ezek származékait, illetve a központi vagy helyi közintézményekre, hatóságokra jellemző szavakat vagy kifejezéseket tartalmazó cégnév csak a Kormány jóváhagyásával használható.


2. Székhely kiválasztása

A cég alapításához bejegyzett vállalkozási cím szükséges. Ez az a hely, ahová a hivatalos postát küldik, beleértve a társasági adót és az éves bevallási kérelmeket.


Ez egy ingatlannak vagy részének a címe, amelynél a társaság tulajdonjoggal vagy egyéb használati joggal rendelkezik, és nincs akadályoztatva az ingatlan vagy az ingatlan részének székhelyként való használata. A székhely lehet nem lakáscélú épület, lakás vagy ház. A székhely létesítéséhez tulajdoni lapra van szükség, ha pedig bérlemény, akkor bérleti szerződésre lesz szükség, és kell az ingatlantulajdonosok hozzájárulása is.


3. Cégbejegyzés

A román cégjegyzékbe a következő jogi személyeknek kell regisztrálniuk és információkat szolgáltatni:

  • társaságok,

  • nemzeti társaságok,

  • autonóm közigazgatás,

  • szövetkezetek,

  • mezőgazdasági hitelintézetek,

  • nem banki pénzintézetek,

  • gazdasági érdekcsoportok,

  • üzleti gazdasági érdekeltségű európai csoportok,

  • kereskedelmi európai társaságok,

  • európai szövetkezetek,

  • meghatalmazott személyek ,

  • egyéni vállalkozások,

  • családi vállalkozások,

  • és törvényben kifejezetten meghatározott egyéb természetes és jogi személyek (nem gazdasági érdekcsoportok, nem kereskedelmi jellegű gazdasági érdekeket képviselő európai csoportok, kutató-fejlesztő intézetek).

A cégjegyzékbe történő bejegyzéshez a cégalapítónak szüksége lesz az alapító okiratra. Az alapító okirat megalkotásától számított 15 napon belül az alapítók, illetve megbízottaik kötelesek a céget a cég székhelye szerinti cégjegyzékbe bejegyezni. A regisztráció a kérelem benyújtásától számított 3 napon belül megtörténik.


4. Bankszáma nyitása

A különféle pénzzel kapcsolatos műveletek, tranzakciók lebonyolításához, pénz fogadásához és küldéséhez bankszámlára van szükség. Méghozzá egy céges bankszámlára, amely teljesen elkülönül a személyes pénzügyektől. Erről bővebben írunk itt: Céges bankszámla nyitása Romániában.


5. Regisztráció az adóhatóságnál

Az újonnan bejegyzett céget az adóhatóságnál, a társadalombiztosítási hatóságnál és a munkaügyi hatóságnál is regisztrálni kell, ha vannak alkalmazottak.


Az adóazonosító szám (CIF - Codul de identificare fiscală) olyan numerikus kód, amelyet magánszemélyek és cégek használnak adózási célokra. Ez az azonosító szám szükséges ahhoz, hogy a román adóhatóság (ANAF) felé fennálló adókötelezettségek bejelenthetőek legyenek..


Romániai cégalapítás költségei

Az 1/2017-es törvény számos adót és díjat csökkentett, így a cég regisztrációja ingyenes.


Ezen kívül azért lesznek költségek bőven a cég típusától és struktúrájától függően. Ezek a költségek az alábbiak lehetnek:

  • Iratokról hivatalos másolat és fordítás költsége, amely változó mértékű lehet.

  • Romániai székhely költsége, ha nem saját tulajdonú.

  • Alaptőke - egyes gazdasági társaságok esetében meghatározott minimum alaptőke bejegyzése szükséges, amelyet egy helyi bankszámlán kell elhelyezni.

  • Ügyvédi költség

  • Könyvelési költségek


Hogyan kell számlázni ilyenkor?

Az romániai cégnek saját adószáma, bankszámlaszáma, címe lesz. Ezért teljesen elkülönül a magyar cégtől, ha az is van. A számla kiállítása románul kell, hogy történjen és az összeget román lejben kell megadni. Vannak nemzetközi platformok, amik Romániában is elfogadottak, ill. román számlázási szoftverek, amiket a román adóhatóság elfogad.


Az adózás menete

Az általános társasági adókulcs Romániában 1%, osztalékadó 8%, az általános forgalmi adó pedig 19%.


Akinek két különböző országban is van vállalkozása, annak mind a két országban el kell készíteni az adóbevallást. Ezzel minden esetben könyvelőt érdemes megbízni.

Az általános szabály az, hogy Magyarország és Románia közötti, illetve az Uniós törvények értelmében nem lehet kettős adóztatást alkalmazni. Vagyis ugyanarra a bevételre csak egyfelé fizetsz adót, viszont mindkét országban fel kell tüntetni mindkét bevételt az adóbevallásokban, de azok csak egy helyen adókötelesek. A bevétel után oda kell adózni, ahol a cég székhelye van. Vagyis a magyar cég bevétele utáni adót a NAV-nak, az romániai cég bevétele után pedig az ANAF-nak. Viszont osztalék esetében lehet másik országban adózni.


A romániai cégalapítás előnyei és körülmények, amire figyelni érdemes:

Előnyök:

  • Kisebb az adminisztrációs teher és kevesebb szabálynak kell megfelelni.

  • Vannak adótételek, amelyek kedvezőbbek, mint a magyar.

  • Alacsonyabb az ÁFA (19%), az osztalékadó (8%) és a társasági adó is (1%).

  • Stratégiai földrajzi helyzet import vagy export szempontjából.

  • Nyitás a Fekete-tenger felé és hozzáférés a Közel-Kelethez és Ázsiához.

  • Viszonylag olcsó munkaerővel, alacsony árszinttel.


Körülmények, amire figyelni érdemes:

  • Fontos a román anyanyelvi szintű ismerete már az alapításnál és később a munkatársak kiválasztásánál.

  • Fontos ismerni a vonatkozó jogszabályokat és követni azok változásait.

  • Fontos ismerni a eljárási meneteket, a bürokrácia fortélyait.

  • A székhelyszolgáltatásért fizetni kell, ennek változó a költsége.

  • A románok szeretnek beszélgetni, így fontos a telefonos ügyfélszolgálat (román anyanyelvi szinten) a sikeres működéshez.


Mindenkinek, aki Romániában szeretne vállalkozni, érdemes előzetesen körbejárni a lehetőségeket már a cégalapítás előtt. Egy megbízható partner a sikeres piacra lépés kulcsa, aki bejáratott ügyvédi irodát és könyvelőt is tud ajánlani. Az interneten található ismeretlen cégek reklámjai, amelyek olcsó és gyors cégalapítást ígérnek, kockázatosak lehetnek.


Amennyiben ön is terjeszkedne Romániában és érdekli a cégalapítás, vegye igénybe ingyenes konzultációnkat, tájékozódjon a lehetőségekről:

HU: +36 70 294 2941

RO: +40 741 245 460

コメント


bottom of page